Wat doe je als tekstschrijver?
Wat doe je als schrijver?
De primaire taak van een webtekstschrijver is om goed, grammaticaal foutloos schrijven voor te bereiden, naar de wens van klanten en lezers. Een schrijver wordt echter ook ingezet om bijvoorbeeld te redigeren, proeflezen en herschrijven, interviews af te nemen en uitgelichte artikelen te sourcen. Daarnaast moet een copywriter feedback en aanpassingen van klanten kunnen opnemen en als tekst kunnen verwerken.
SEO teksten
Schrijf je als webtekstschrijver SEO-teksten? Vervolgens moet er regelmatig op trefwoorden worden gezocht, waarna de trefwoorden in de tekst moeten worden verwerkt. Ben je zzp'er? Later vallen ook het werven van nieuwe klanten en het actualiseren van de (financiële) administratie tot de werkzaamheden.
Hoe word je webtekstschrijver?
Webtekstschrijveren hebben vaak een relevante opleiding nodig, bijvoorbeeld in journalistiek, media of Nederlands. Ook grotere instellingen kunnen diverse schrijfcursussen volgen. Alle trainingen en alle cursussen zijn taakgericht, dus schrijven, schrijven en herschrijven. Ervaring is tenslotte de beste leerschool.
Kamer van koophandel
U dient zich ook in te schrijven bij de Kamer van Koophandel. Klanten kunnen uw nummer claimen als onderdeel van belastingen, en belastingen kunnen het claimen als onderdeel van uw inkomen.
Hoe word je webtekstschrijver bij Dittist?
Zoals gezegd, ervaring is de beste leerschool. Bij het selecteren van webtekstschrijveren kijken we niet (alleen) op het opleidingsgedeelte, maar vooral op tekstniveau, hoe er wordt omgegaan met commentaar en hoe de inhoud van een briefing in één vloeistof en efficiënt wordt opgenomen en verwerkt. Je krijgt één of meerdere toetsopdrachten en bij goedkeuring laten we je ‘in’ onze pool van schrijvers.
Wil je webtekstschrijver worden bij Dittist? Kijk op onze website of we vacatures hebben! Bent u op zoek naar de ideale tekstschrijver? Het Dittist-team staat voor je klaar!
En tot slot: stel jezelf krachtig en breed voor. Maak bijvoorbeeld je eigen website, sluit je aan bij een collectief en registreer je op verschillende sites die je profiel online tonen. Val op bij potentiële klanten en laat je sterkste en meest creatieve kant zien. Zorg altijd voor je werk, niet “zelfrijdend”, vraag altijd om feedback en ga niet in de verdediging, neem feedback serieus. Alleen dan behoud je blijvend een positieve ontwikkeling.